Nieprawidłowo zwołane zebrania w SM Śródmieście mogą być kwestionowane
Ostatnie tygodnie na łódzkim Manhattanie zdominował temat zebrań zwołanych przez zarząd Spółdzielni Mieszkaniowej Śródmieście w Łodzi ( w upadłości likwwidacyjnej ) oraz syndyka .Minął rok od czasu gdy byłym prezesom spóldzielni postawiono zarzuty , jednak dla samych spółdzielców niewiele się zmieniło.
Nadal mieszkańcy tej ogromnej spółdzielni pozbawiani są swoich praw.
Oto kilka nieprawidłowości jakie zaistniały przy zwoływaniu i przeprowadzaniu Zebrań Grup Członkowskich na łódzkim Manhattanie.
Na wstępie uwaga ogólna związana ze słynną już uchwała 7 sędziów Sądu Najwyższego dotyczącą Zebrań Przedstawicieli w spółdzielniach mieszkaniowych. Uchwała o sygnaturze III CZP 84/11 stwierdza jedynie o tym, iż zebrania przedstawicieli członków spółdzielni mieszkaniowej, które nie spełniła w terminie obowiązków wynikających ze znowelizowanej ustawy (wprowadzenia do statutu Walnego Zgromadzenia), zachowują przymiot organu spółdzielni. Konsekwencją tego rozstrzygnięcia jest to, że podczas podważania uchwał Zebrań Przedstawicieli nie można się posługiwać argumentem, że zaskarżane ustalenia podejmował organ nie istniejący w ustawie o spółdzielniach mieszkaniowych.
Jednak uchwałą 7 sędziów SN III CZP 84/11 z 2012 roku nie podważa jakichkolwiek uprawnień jakie nabyli spółdzielcy w związku z nowelizacją ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych w 2007 roZala zainteresowanych uchwałą 7 sędziów SN poniżej zamieszczamy jej tekst do pobrania w wygodnej edytowalnej formie.
Uchwała 7 sędziów SN w sprawie ZP
Uprawnienia jakie pojawiły się za sprawą nowelizacji z 2007 r ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych. Część z nich dotyczy zasad zwoływania Walnego Zgromadzenia. Niewątpliwie intencją ustawodawcy było zwiększenie uprawnień członków do aktywnego udziału w obradach najważniejszego organu w każdej spółdzielni mieszkaniowej. Ponieważ w spółdzielniach, gdzie nadal istnieje Zebranie Przedstawicieli i co za tym idzie Zebrania Grup Członkowskich, jedynym organem spółdzielni w obradach którego wszyscy członkowie mogą brać udział jest Zebranie Grup Członkowskich.
Zatem niech sobie będzie nawet i Zebranie Przedstawicieli i Zebrania Grup Członkowskich, ale z prawami członków zapisanymi w ustawie o spółdzielniach mieszkaniowych, bo to są uprawnienia które członkowie spółdzielni mieszkaniowych uzyskali mocą ustawy, a o których wspomina także archaiczny statut SM „Śródmieście „w § 11 p 3 „Członkowi Spółdzielni przysługują również inne prawa określone w ustawie Prawo spółdzielcze, w ustawie o spółdzielniach mieszkaniowych lub Statucie.”
Oto i one:
1. Ustawa o spółdzielniach mieszkaniowych w art. 8 z indeksem 3 ust. 6 wymaga, by o czasie, miejscu i porządku obrad walnego zgromadzenia lub jego części (zatem analogicznie Zebrań Grup Członkowskich) wszyscy członkowie zostali zawiadomieni na piśmie, co najmniej 21 dni przed terminem posiedzenia walnego zgromadzenia lub jego pierwszej części (analogicznie Zebrania Grup Członkowskich). Zawiadomienie powinno zawierać czas, miejsce, porządek obrad oraz informacje o miejscu wyłożenia wszystkich sprawozdań i projektów uchwał, które będą przedmiotem obrad oraz informacje o prawie członka do zapoznania się z tymi dokumentami.
Na marginesie stwierdzenia „wszystkich sprawozdań” w ostatnich dniach zapadł wyrok Sądu Najwyższego syg. akt II CSK 512/14. Sąd Najwyższy orzekł na korzyść spółdzielców z łódzkiej spółdzielni „Osiedle Młodych” stwierdzając, że Zarząd jest obowiązany wyłożyć na 21 dni przed pierwszym terminem zebrań komplet sprawozdań przygotowanych na obrady ze sprawozdaniem finansowym włącznie. W ten sposób sąd ustosunkował się do wątpliwości obu stron względem obowiązujacego od dawna w tym zakresie prawa. To jest wyrok ostateczny
2. Ustawa o spółdzielniach mieszkaniowych w art. 8 z indeksem 3 ust. 11 daje członkom prawo do zgłaszania projektów uchwał i prawo żądania zamieszczenia tych spraw przez Zarząd w porządku obrad walnego zgromadzenia (analogicznie Zebrania Grup Członkowskich).
Są dwa wymogi ustawowe, które muszą spełnić członkowie spółdzielni mieszkaniowej, by skutecznie wnieść do porządku obrad określone sprawy i związane z nimi projekty uchwał.
Pierwszy: projekt uchwały i związane z nim żądanie należy wnieść na 15 dni przed dniem posiedzenia walnego zgromadzenia lub jego pierwszej części (analogicznie Zebrania Grup Członkowskich). Drugi natomiast to założenie, że projekt uchwały zgłaszanej przez członków spółdzielni musi być poparty przez co najmniej 10 członków.
3. Zarząd spółdzielni mieszkaniowej, wypełniając obowiązek ustawowy, który wynika z art. 8 z indeksem 3 ust. 11 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, jest zobowiązany do wyłożenia projektów uchwał, w tym uchwał przygotowanych w wyniku złożonych przez członków spółdzielni żądań, na co najmniej 14 dni przed terminem walnego zgromadzenia lub jego pierwszej części (analogicznie Zebrania Grup Członkowskich).
Pomijanie tych uprawnień może skutkować podważaniem ustaleń ZGCz w trybie art 189 kpc (pozew o stwierdzenie nieważności ustaleń tych zebrań) przez osoby posiadające interes prawny.
Kolejnymi nieprawidłowościami są:
I. W SM Śródmieście nadal (wzorem lat ubiegłych) odmawia się spółdzielcom wglądu w rejestr członków tej spółdzielni.
Uprawnienie to wynika z art. 30 ustawy Prawo spółdzielcze „Zarząd spółdzielni prowadzi rejestr członków zawierający ich imiona i nazwiska oraz miejsce zamieszkania (w odniesieniu do członków będących osobami prawnymi — ich nazwę i siedzibę), wysokość zadeklarowanych i wniesionych udziałów, wysokość wniesionych wkładów, ich rodzaj, jeżeli są to wkłady niepieniężne, zmiany tych danych, datę przyjęcia w poczet członków, datę wypowiedzenia członkostwa i jego ustania, a także inne dane przewidziane w statucie. Członek spółdzielni, jego małżonek i wierzyciel członka lub spółdzielni ma prawo przeglądać rejestr.”
Wyraźnie wskazane kto i do czego jednoznacznie ma prawo. Uprawnienie do przeglądania rejestru członków to nie jest też ograniczone działaniem ustawy o ochronie danych osobowych.
Główny Inspektor Ochrony Danych Osobowych konsekwentnie w swoich decyzjach przyznaje członkom spółdzielni prawo wglądu w rejestr członkowski niezależnie od tego w jakiej postaci jest prowadzony (elektronicznej czy papierowej).
“…zdaniem Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych członek spółdzielni ma prawo do zapoznania się z wszystkimi wymienionymi art. 30 Prawa Spółdzielczego kategoriami informacji – zarówno wtedy, gdy zostały one ujęte w rejestrze członków stanowiącym jeden, kompletny, całościowy zestaw danych wymienionych w omawianym przepisie, jak również wówczas, gdy zestaw tych danych został podzielony (jak ma to miejsce w rozpoznawanej sprawie). Art. 30 Prawa spółdzielczego wskazuje bowiem na zakres obowiązkowo przetwarzanych przez każdą spółdzielnię i dostępnych dla każdego członka spółdzielni danych osobowych jej członków. Z punktu widzenia przepisów ustawy o ochronie danych osobowych wszystkie wskazane informacje (o ile stanowią dane osobowe) – bez względu na to czy zostały ujęte w jeden kompleksowy zestaw, czy w szereg zestawów – stanowią jeden zbiór danych osobowych (art. 7 pkt 1 ustawy o ochronie danych osobowych definiuje zbiór danych osobowych jako każdy posiadający strukturę zestaw danych o charakterze osobowym, dostępnych według określonych kryteriów, bez względu na to, czy zestaw ten jest rozproszony lub podzielony funkcjonalnie). Art. 30 Prawa spółdzielczego kształtuje po stronie każdego członka spółdzielni prawo do zapoznania się z wymienionymi w nim kategoriami danych osobowych (któremu to uprawnieniu odpowiada spoczywający na spółdzielni obowiązek ich udostępnienia na rzecz uprawnionych) – stanowiąc przepis prawa, o którym mowa w art. 23 ust. 1 pkt 2 ustawy o ochronie danych osobowych. Wbrew stanowisku Spółdzielni, realizacja powyższego uprawnienia nie jest uwarunkowana wskazaniem przez Skarżących dodatkowego celu pozyskania wnioskowanych danych, czy interesu prawnego uzasadniającego ich żądanie.”
z decyzji GIODO DOLiS/DEC-386/12/27634.27638.27643 z 27.04.2012
II. Zawiadomienie o Zebraniach Grup Członkowskich nie zawiera istotnych informacji, co będzie przedmiotem obrad. Zarząd posługuje się wzorem w którym wymienia tylko numer grupy, dane dotyczące terminu i listę nieruchomości z jakiej członkowie tworzą daną grupę. Niestety to ułatwianie sobie życia przez Zarząd ma bardzo poważne konsekwencje dla mieszkańców. W każdej z grup znajduje się punkt 8. o treści Wybory Przedstawicieli w ilości zgodnej z uchwałą Rady Nadzorczej (obsadzenie vacujących miejsc). Niestety z tego sformułowania nie wynika co będzie przedmiotem obrad. Czy wybór będzie dotyczył jednego Przedstawiciela czy wielu? Na czyje miejsce trzeba wybrać nowego Przedstawiciela? Kto nadal reprezentuje daną grupę, a kto utracił ten przywilej? Zarząd nie przedstawił też stosownych dokumentów takich jak choćby wycofanie oświadczeń woli tj złożonych w ubiegłym roku rezygnacji starych przedstawicieli.
III. Sposób zawiadamiania spółdzielców SM Śródmieście jest nadal archaiczny. O ten właśnie skuteczny bądź nie sposób zwoływania zebrań toczy się w kraju wiele procesów pomiędzy niezadowolonymi członkami spółdzielni, a Zarządami które zniechęcają i tak mało interesujących się mieszkańców kontrolowaniem ich poczynań.
Orzeczenia zapadają różne bo sprawa jest niejednoznaczna. Skuteczny sposób powiadamiania to rozniesienie zawiadomień dla każdego członka po przez gospodarzy domów za potwierdzeniem na liście, powiadomienie spółdzielców mieszkających poza zasobami spółdzielni poprzez wysłanie zawiadomienia pocztą za potwierdzeniem odbioru. Ponieważ nie wszyscy zapewne podali nowe adresy należałoby umieścić stosowne ogłoszenie w prasie z informacją o terminie planowanego zebrania.